Februarihandeln backade fyra procent
Totalt minskade alltså detaljhandelns försäljning med 4,0 procent jämfört med samma månad förra året, mätt i löpande priser. En av orsakerna till det kraftiga fallet är att förra året var ett skottår och att antalet försäljningsdagar därför blev en mer än i år. Mätt i volym och med hänsyn till kalendereffekter uppmättes minskningen till 1,3 procent. Det visar februari månads Detaljhandelsindex från Handelns Utredningsinstitut, HUI, och SCB. Sämst gick det inte oväntat för sällanköpsvaruhandeln vars omsättning minskade med 7,2 procent under månaden. Samtidigt som priserna inom branschen sjönk med 0,9 procent inverkade kalenderkorrigeringen positivt med 4,2 procent. Detta gav en kalenderkorrigerad volymutveckling för sällanköpsvaruhandeln på -2,3 procent. Dagligvarubranschen klarar sig som regel bättre under konjunkturfall, så även under februari. Omsättningen för dagligvaruhandeln minskade med 0,4 procent. Samtidigt ökade priserna enligt Branschprisindex med 4,4 procent och kalenderkorrigeringen påverkade resultatet positivt med 4,0 procent. Kalenderkorrigerat gav det en volymtillväxt inom dagligvaruhandeln på -0,5 procent under februari. Den enda bransch där försäljningen har ökat är sport- och fritidshandeln, vars goda utveckling därmed fortsätter, skriver HUI i en kommentar till index. Trots februari månads svaga utveckling tror ändå HUI att år 2009 kommer att bjuda på en ökning inom detaljhandelns försäljning på 1,0 procent, något som bland annat drivs av prisökningar och av skatt, lägre ränta samt sjunkande inflation.