Nya handlare växer snabbast
Sett till produktivitetsökningen inom detaljhandeln i Sverige så är det nyetablerade handlare som främst bidrar till framgångarna. Enligt HUR så har produktiviteten i svensk detaljhandel ökat med 15 procent under perioden 1996-2002. – Vi har kommit fram till att det är de nyetablerade handelsföretagen som främst driver produktivitetsökningen inom detaljhandeln, säger doktoranden Matilda Orth, som tillsammans med doktorandkollegan Florin Maican har skrivit rapporten Finns det en Wal Mart-effekt utan Wal Mart? Forskningsrapporten kommer från Handelshögskolan vid Göteborgs universitet och har finansierats av Handelns utvecklingsråd. De båda forskarna har mätt produktivitet genom att ta hänsyn till hur företagen utnyttjar sina totala resurser av arbetskraft, maskiner och kapital. – Detta innefattar aspekter som talang, utbildning, företagets organisation och hur de anställda utnyttjar teknik. Vi tar dessutom hänsyn till att företagen har olika strategier och därmed reagerar olika på förändringar i konkurrenstryck och efterfrågan på marknaden, säger Matilda Orth. De båda forskarna har också kommit fram till att investeringar i ny teknik är viktiga för att uppnå ökad produktivitet och högproduktiva företag ökar sin produktivitet mest då efterfrågan ökar på marknaden.