Färgstark framgångssaga
Däremot är det inte särskilt färgrikt uppe i Make up stores stramt eleganta huvudkontor alldeles vid Stureplan i Stockholm och precis i ena kanten av det område som brukar kallas Den gyllene triangeln. Huset är sekelskifte och då talar vi inte om det senaste. Make up stores lokaler är däremot närmast high tech – vitt, svart, stål, mycket glas, tunna vita gardiner överallt för den som vill värja sig mot för mycket insyn. Enda riktiga färgklicken är en knallröd, rundad soffa med tillhörande puff som tronar i entrén. Den förbiilande personalen är också svartklädd, inklusive vd Mika Liias själv. Hur hamnade han då i kosmetikbranschen? Jo, som så ofta på grund av den klassiska slumpen. När han gick i gymnasiet frågade en fritidsledare om han ville vara modell vid en modevisning på skolan. Det gav mersmak. Dessutom hade Mika Liias som han uttrycker det ”alltid gillat handel på något vis”. När han var liten lekte han oftast affär och i skolan valde han handels- och kontorslinjen. – Jag har alltid varit företagsam av mig. Den här företagsamheten ledde först till att han vid 18 års ålder startade en modellagentur. Han anordnade modevisningar och han gick själv modell. – Då upptäckte jag att det var svårt att hitta bra make up-artister i Sverige. De få som fanns var alldeles för upptagna. Make up-skolor saknades också. I det läget var det bara att ta saken i egna händer. 1990 öppnade Mika Liias Sveriges första skola som utbildade professionella make up-artister.