23948sdkhjf

Handeln rullar på mot ljusare tider

Det är inte bara vårvintern som har varit bister i år, även det ekonomiska klimatet har varit ovanligt strängt och många beslutsfattare i höga positioner har varit i blåsväder. Men förhoppningsvis kommer snart såväl våren med varmare luft och längre, ljusare dagar som bättre tider för den svenska ekonomin.

I veckan presenterade HUI sin första konjunkturprognos för året. I den förra prognosen, som presenterades strax före jul, förväntade att detaljhandels omsättning under 2009 kommer att hamna på nivå med 2008 års, mätt i volym. En svag försäljningsökning beror helt på pris­ökningar. HUI:s konjunkturrapport visade mycket riktigt på en mycket svag ökning av försäljningsvolymen, ynka 0,5 procent upp. Men även om siffrorna är mycket dystra efter de senaste årens köpfest är det dock, under djupaste lågkonjunktur, en ökning. HUI ser 2009 som ett dystert år men räknar iskallt med att 2010 blir betydligt bättre. Det är många butiker och handels­företag som kommer få det tuffare fram­över än vad man varit vana vid under de senaste rekordåren. För många finns dock stora möjligheter att fortsätta klara sig riktigt bra och kanske till och med möjlighet att satsa vidare och expandera. En undersökning som TCO genomfört och som presenterades i förra veckan visar att hälften av de tillfrågade svenskarna konsumerar precis som tidigare. 20 procent uppger att de köper mindre kläder och hemelektronik. Med våren kommer nya möjligheter att nå frusna konsumenter som kanske tillfälligt fryst sina shoppingvanor. Med nya innovativa idéer finns möjlighet att hitta nya kunder om den gamla kundstocken tunnas ut. Det kan handla om nya sortiment, andra försäljningskanaler eller varför inte helt nya produkter. Hemtextilföretaget Lexington, som i förra veckan korades till Årets komet i Retail Awards, har bland annat vuxit genom att bredda sitt sortiment med kläder. Och yrkesklädestillverkaren Scandress har hittat en helt ny nisch genom att designa och tillverka trendiga men funktionella kläder för trädgårdsintresserade kvinnor för butikskedjan Granngården. Cykel- och sporthandeln kommer också med stor säkerhet gå en fin vår till mötes, med tanke på den allmänna hälso- och motionstrenden. Det kommer att bli intressant att se vad handelsföretag i andra branscher kommer att göra för att bli vårens vinnare.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063