23948sdkhjf

Teknik gjorde herrkläder till vinnare

Herrmodebutiken Taracci i Forum Nacka utanför Stockholm är den första butiken i Sverige som använder RFID/EPC. Tekniken innebär att kunderna bara behöver lägga varorna på disken för att betalningen ska bli gjord. Men den stora fördelen för butiken är allt tidsödande administrativt arbete som försvinner. Man uppskattar att investeringen räknas hem på kortare tid än ett år.

I förra veckan utnämndes Taracci till Årets användare av ny teknik på Retail Awards-galan. När en kund ska betala en vara på Taracci och lägger den på disken registreras den automatiskt av en RFID-läsare som sitter under disken. RFID-taggen, som sitter på pris­etiketten, läses på upp till två meters avstånd. Det behövs bara en knapptryckning så registreras alla varor och kunden kan betala. – Kassahanteringen är inte det viktigaste skälet till att vi har investerat i RFID. Syftet är att effektivisera det administrativa arbetet, säger Mats Tornard, delägare i Taracci. Utöver butiken i Forum Nacka har Taracci AB ytterligare tre butiker: en på Regeringsgatan i Stockholm och två i Bryssel. Företaget har tre del­ägare: Feyo Taracci, Mats Tornard och Jens Fleischanderl. Kollektionen tillverkas i Italien och Turkiet. Affärsidén är att erbjuda kunderna hög kvalitet till bra priser.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063