23948sdkhjf

Trosor säljer trots konjunkturen

Lite i skymundan, och i en bransch som fått ta emot några rejäla smällar, går försäljningen av underkläder utan större problem i konjunkturmörkret. Flera märken talar till och med om 2008 som ett alldeles utmärkt år.

Lars-Gunnar Schultz , vd på Twilfit med 54 butiker i Sverige, hör till dem som är riktigt nöjda med föregående års försäljningsresultat. Twilfits ledning har under ett par år intensivt jobbat på att åter få företaget framgångsrikt, och mitt under den djupaste av ekonomiska kriser vände det. – Sedan halvårsskiftet har vi faktiskt ökat 20 procent varje månad, medan marknaden i övrigt har gått ner, berättar han. Totalt innebär det här att Twilfits försäljning vuxit med 10 procent under 2008, och i år räknar Lars-Gunnar Schultz med att Twilfit dessutom ska kunna visa svarta siffror för första gången på länge. Lindex, som numera ingår i Stockmann-koncernen, är i särklass störst på den svenska underklädesmarknaden med en 25-procentig andel. Underkläderna står för en tredjedel av omsättningen och informationschefen Sara Carlsson vittnar också om att de dåliga tiderna inte påtagligt påverkat konsumenternas köp av behåar och trosor. – 2008 gjorde Lindex sitt bästa år någonsin och under fjärde kvartalet ökade försäljningen av underkläder ordentligt, säger hon.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.073