Butiks-tv allt viktigare för omsättningen
Dagens mediabrus gör att reklammakarna måste bli allt listigare när det gäller att skapa reklam som lockar kunder. Nu satsar allt fler på butiks-tv, där reklamen bakas in och mer ses som information än som reklam. Att marknaden växer syns på många håll. Bland annat meddelade ADTV, som jobbar med digital butiksmedia, i början av februari att de ska installera butiks-tv i butikskedjan Direktens drygt 270 butiker och i 250 servicebutiker för ATG och Svenska Spel. En färsk undersökning från Zeta Display, omfattande 120 nordiska detaljhandelskedjor, visar att handeln tror på butiks-tv som det nya sättet att kommunicera med kunderna. En av tre handlare tror att butiks-tv är intressant för den egna verksamheten och 54 procent av handlarna tror att de kommer att ha butiks-tv inom tre år. – Vissa branscher har lättare att ta till sig butiks-tv än andra. Livsmedelshandeln var tidig, men även andra branscher använder butiks-tv. – Butiks-tv ger inspiration och information som lockar till merköp, säger Leif Liljebrunn, vice vd för Zeta Display. Zeta Display jobbar med rörlig butiksinformation – digital signage – på branschspråk, i hela Norden. Det innebär att man exempelvis i sporthandeln skyltar med pjäxor. I anslutning till dessa visas filmer om hur kunderna hittar de bästa pjäxorna för just den aktivitet de vill utöva, i stället för att visa reklam med budskap som inte hör ihop med de varor som finns bredvid skärmen. Bland Zeta Displays kunder finns både Ica, Team Sportia och Nordsjö idé och design. – Digital signage handlar om marknadsföring under den sista metern i butiken. Kunden ska få inspiration och information om de varor som finns precis där han befinner sig just då. I butikerna är kunderna mindre mottagliga för reklam, men mer mottagliga för inspiration. Matas kunderna med ren reklam i butiken blir de negativt inställda. Butiks-tv ska få kunderna att tillbringa mer tid i butiken säger Leif Liljebrunn. Enligt undersökningen är svenska butiker mest positiva till butiks-tv. Närmare en av tre handlare tror att de kan öka försäljningen genom detta. Sex av tio tror att butiks-tv kan öka försäljningen markant när det gäller kampanjvaror. Mediet ses som en möjlighet till att bygga varumärket och att skapa en dialog med kunden. Drygt nio av tio tillfrågade butiker skulle använda skärmen till att marknadsföra produkter från sina leverantörer. Endast 2 procent av de tillfrågade butikskedjorna svarade att de skulle använda butiks-tv till att visa helt extern reklam. – Undersökningen talar sitt tydliga språk. Extern reklam i butiken är inget som handeln kommer att satsa på, det ökar inte försäljningen. Med butiks-tv kan man stärka varumärket. I en modebutik kan man inspirera kunderna med säsongens färger eller berätta vad som är på gång i modebranschen. Bygghandeln kanske visar hur man lägger golv och vilka produkter som behövs för att lyckas med detta. Det gör kunderna mer nöjda, säger Leif Liljebrunn.