Låg krona kan gynna e-handeln
För att få upp kundvolymen måste svenska nätshoppar bli bättre på att anpassa sig internationellt. – Jag är övertygad om att fler kunder kommer upptäcka de gynnsamma priserna och därmed handla mer av svenska e-handelsbolag. Just nu syns ingen stor förändring på volymerna. Men det tar ett tag för utländska konsumenter att upptäcka nedgången av den svenska kronan, säger Marcus Trautmann pressansvarig på Posten Logistik till sajten Realtid.se. För svenska kunder tog det en tid att börja handla på amerikanska sajter när dollarn var låg, trolinge kommer det ta en tid innan utländska kundr hittar till svenska sajter. Därför gäller set att anpassa sig så att inte konkurrenterna springer förbi. – När både dollarn och euron har blivit så pass mycket dyrare tror jag att det får effekt som skulle kunna gynna svensk e-handel. Människor som tidigare handlade på Amazon kanske väljer Adlibris istället, säger Jonas Arnberg, analytiker på Handelns Utredningsinstitut, Hui.