Något ökad optimism bland handlarna
Men som helhet sett till både hushåll och företags syn på framtiden så är utsikterna fortfarande svagare än normalt. Barometerindikatorn som sammanfattar företagens och hushållens syn på svensk ekonomi ändrades inte nämnvärt mellan januari och februari. Indikatorn uppgår till 72,0, en liten försvagning från 72,1 i januari. Det indikerar att stämningsläget bland företag och hushåll fortfarande är mycket svagare än normalt. Dock har konfidensindikatorn för detaljhandeln ökat med 10 enheter sedan januari. Trots att försäljningsvolymen har minskat redovisar färre företag än tidigare en minskning, en utveckling som syns tydligast i sällanköpsvaruhandeln. Enligt institutet så räknar detaljhandeln med ungefär oförändrad försäljning de närmaste månaderna samtidigt som sysselsättningen bedöms minska. Hushållens pessimism har minskat mer och mer de senaste månaderna och konfidensindikatorn (CCI) steg med närmare 3 enheter i februari. Branscher på väg upp är enligt Konjunkturinstitutet sällanköpsvaruhandel. Branscher på väg ned är livsmedelshandel och läget är bra inom livsmedels-, dryckes- och tobaksindustri.