23948sdkhjf

Lindex kampanjar mot sexslaveri

Modekedjan Lindex fortsätter sitt jobb mot trafficking, sexslavhandel.

Den 8 mars är det internationella kvinnodagen. Då drar Lindex igång sin kampanj i samarbete med organisationen Kvinna till Kvinna och deras arbete för att stoppa sexslavhandeln. – Lindex är en organisation för kvinnor av kvinnor. 95 procent av våra 5 000 medarbetare är kvinnor. Därför är det naturligt för oss att engagera oss i viktiga frågor som rör kvinnor. Det känns rätt att arbetet tar sitt avstamp i samband med Internationella kvinnodagen, när fokus ligger på just kvinnors rättigheter, säger Sara Carlsson, informationschef på Lindex. Under kampanjen kommer Lindex sälja accessoarer som är framtagna för ändamålet där 20 procent av försäljningspriset går direkt till Kvinna till Kvinna. Lindex kunder kommer också att uppmuntras till att lägga fem kronor som oavkortat går till att motverka trafficking i konfliktdrabbade länder. Målet är att samla in en miljon kronor. Sedan tidigare är Lindex engagerade i Kvinna till Kvinnas arbete mot sexslaveri. – Trots kampanjer mot trafficking de senaste åren har problemen inte minskat, snarare ökat. Det visar att arbetet kräver ännu mer uppmärksamhet och resurser. Genom denna satsning hoppas vi att alltfler får upp ögonen för de övergrepp många kvinnor utsätts för och skapa vilja att bidra med pengar för att hjälpa kvinnor att komma ur denna fruktansvärda situation, säger Sara Carlsson på Lindex.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.057