Apoteket förebild när synskadade utmanar handeln
Tävlingen kommer att pågå till och med sista augusti 2010 och förebilden när det gäller punktskriftsmärkta förpackningar är Apoteket. – Apoteket märker redan i princip alla sina läkemedelsförpackningar med punktskrift och vi tycker att det är en självklarhet att livsmedelsföretagen gör detsamma. Att det är viktigt att punktmärka läkemedelsförpackningar så att människor som inte kan läsa svartskrift kan undvika att ta fel mediciner verkar vara uppenbart för de flesta, men vi tycker att det är minst lika viktigt att kunna gå och handla sina egna livsmedel och veta vilka livsmedel man har hemma, för att i så stor utsträckning som möjligt leva ett lika självständigt liv som andra unga, säger Anna Jacobsson från Unga Synskadades riksstyrelse. Bland andra uppmanas Ica, Hemköp, Coop, Arla, Göteborgskex, Kungsörnen, Findus och Scan att punktskriftsmärka så många olika förpackningar som möjligt under drygt ett år. Syftet är att uppmärksamma bristen på punktskriftsmärkning i allmänhet på livsmedel i synnerhet. – Nu hoppas vi att livsmedelsföretagen hör av sig och vill delta i tävlingen. Vi tror att de inser vikten av att märka varor så att även vi som inte ser den vanliga texten på förpackningarna kan handla livsmedel och veta vilka varor vi har hemma och att företagen ser tävlingen som ett bra tillfälle att på allvar ta tag i arbetet med märkning av förpackningar, säger Marie-Louise Jungelin, organisationssekreterare för Unga Synskadade År 2009 har utsetts till punktskriftsåret.