Snuset håller ställningarna
Både i Skandinavien och i USA steg försäljningen av snus under förra året och Swedish Match ökade sin nettoomsättning med 5 procent till drygt 13 miljarder kronor. Däremot krympte Swedish Match vinst efter finansnetto något under 2008 och hamnade på 2,65 miljarder mot 2,66 miljarder året innan. I resultatet för 2007 ingick dock en vinst på 267 miljoner från en fastighetsförsäljning, och i 2008 års resultat en intäkt på 73 miljoner från försäljningen av ett dotterbolag i Storbritannien. Men om snuset gått bra, så har den nuvarande marknadssituationen gjort det lite knepigare i USA för Swedish Matchs premiumcigarrer. Där minskade volymerna något under året. En nyligen genomförd skatteökning kan också påverka konsumtionen negativt framöver. – Vi kommer att vidta nödvändiga åtgärder för att dämpa effekterna av eventuella volymminskningar i USA, skriver därför Swedish Matchs vd Lars Dahlgren i bokslutsrapporten. Utsikterna för snuset är däremot ljusare. Snusmarknaden förväntas växa under 2009 både i Skandinavien och i USA.