Framtidens butik finns redan i dag
I veckan samlades närmare ett hundratal personer som arbetar i och omkring handeln, på seminariet Framtidens butik för att diskutera bland annat ovanstående frågor. Någon kristallkula hade de inte, däremot mängder av kreativa men samtidigt realistiska synpunkter. En ständigt återkommande åsikt var att kunden måste finnas i fokus, samt att mer avancerade tekniska och gör-det-själv-lösningar måste kompenseras med satsning på fler och bättre utbildad personal i butikerna. Att det är viktigt att redan nu börja titta på och diskutera framtiden är inte bara deltagarna på Framtidens butik medvetna om. Runt om i världen pågår ett ständigt arbete med att utveckla nya innovativa idéer som ska göra det enklare, roligare och snabbare för kunderna i butikerna. Men de ska också göra butiksarbetet mer rationellt, smidigt och säkert. I förra veckan hölls en europeisk mässa för detaljhandeln, där bland annat det senaste vad gäller it, säkerhet och betalningslösningar presenterades. Inom kort arrangeras en svensk mässa där utställarna kommer att visa både nya och gamla produkter för detaljhandeln. Helt klart är det nyheterna och framför allt prototyperna som kommer att röna mest intresse. Framtiden är här snabbare än vad vi många gånger vill tro. Och den som inte håller koll på framtiden och vad den kan ha med sig halkar ohjälpligt efter i den allt tuffare konkurrensen. Tyska Metro Group driver i samarbete med ett 90-tal företag butiken Real Future Store utanför Düsseldorf. Sedan snart ett år tillbaka testar vanliga konsumenter flera av de innovationer inom handeln, som vi med stor sannolikhet kommer att se allmänt i butikerna inom kort. Kanske fortare än vad vi kan ana. Framtidens butik finns redan i dag.