23948sdkhjf

Svenskarna dricker allt mer öl

Carlsberg Sverige ökade sin försäljning av öl och läsk under förra året. Även konsumtionen av vatten ökade, trots den intensiva vattendebatten.

Under 2008 sålde Carlsberg Sverige 415 miljoner liter dryck, att jämföras med 403 miljoner liter år 2007, på den svenska marknaden. Försäljningen av läsk och starköl i Sverige ökade med vardera 2 procent under 2008. Trots försäljningsökningen och att nettoomsättningen steg med 3 procent så minskade vinsten och sjönk med 14 procent. Orsaken till detta är bland annat att priserna på råvaror ökade. – Lönsamheten på dryckesmarknaden har minskat under en längre tid, vilket inte är hållbart i längden. Carlsberg Sverige har under hösten 2008 tagit fram en ny strategi för att stävja den minskade lönsamheten. Trots lågkonjunkturen vill vi ta ansvar som marknadsledare. Detta innebär att gå först inom dryckesbranschen genom att investera i innovation baserat på konsumenternas behov, i våra varumärken, och i vårt miljöarbete, säger Otto Drakenberg, vd för Carlsberg Sverige. Carlsberg Sverige stärkte sin marknadsandel med 0,5 procentenheter inom öl (totalt 37,5 procent) och 0,7 procentenheter inom vatten (totalt 34,2 procent). Carlsberg Sveriges andel av läskmarknaden ligger kvar på 18,4 procent. Försäljningen av öl till Systembolaget ökade med 0,9 procentenheter till 31,1 procent. Carlsberg har under 2008 jobbat med miljösatsningar som bland annat sparar in 46 procent av företagets energiförbrukning och i vår lanseras ett ekologiskt öl.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063