Handlarna något mer optimistiska
Framtidsindikatorn, som mäter handlarnas tilltro till utvecklingen i detaljhandeln som helhet, stiger med 16 enheter och landar på minus 31, enligt februari månads Handelsbarometer. Det innebär dock inte att man ska tro att det nu bara kan bli bättre. Handlarnas framtidstro ligger fortfarande långt under det normala. Men stämningen i samhället börjar bli något mer balanserad efter åtgärder globalt från regeringar och centralbanker. Samtidigt uppger Konjunkturinstitutet i sina mätningar i Sverige att hushållens framtidstro stärkts, något som är direkt avgörande för försäljningen i detaljhandeln. Också ränte- och skattesänkningar börjar nu ge effekt för konsumenternas köpkraft. – De hushåll som både har lön och lån har fått mer pengar i plånboken att spendera tack vare både sänkt skatt och sänkt ränta, säger Yvonne Ingman, vice vd för Svensk Handel. Ser man på handlarnas egen framtidsoptimism, den så kallade Kaxighetsindikatorn, så tror handlarna åter att de har större möjlighet att påverka försäljningen i den egna butiken, än vad detaljhandeln i stort kommer att klara. Handlarna tror att de är rustade för att möta lågkonjunkturens utmaningar.