Kraftigt ökat resultat för Odd Molly
Resultatet efter skatt uppgick till 49,8 (12,9) miljoner kronor. Nettomarginalen steg till 18,6 procent (9,9). Resultat per aktie uppgick till 8,66 kronor (2,39) (baserat på genomsnittligt antal aktier). Bruttovinstmarginalen steg till 58,3 procent (57,2) och nettoomsättningen ökade med 105 procent till 267,7 miljoner kronor (130,3). I oktober rapporterade Odd Molly ett ordervärde för vår/sommar 2009 på 138 miljoner kronor, vilket motsvarar en ökning med 12 procent jämfört med försäljningsutfallet för motsvarande period 2008 Sett till det sista kvartalet, den 1 oktober till den 31 december, redovisar Odd Molly fortsatt starka siffror. Resultat efter skatt uppgick till 7,8 (0,1) miljoner kronor. Bruttovinstmarginalen var 61,2 procent (59,9) och nettoomsättningen ökade med 88 procent till 43,2 (23,0) miljoner kronor. Resultat per aktie var 1,35 (0,03) kronor. – Vi har fortsatt att gå vår egen väg – och mycket har gått just vår väg under 2008. När vi nu har stängt det fjärde kvartalet kan jag konstatera att vi även i år mer än dubblerar årsomsättningen och ökar resultatet markant. Försäljningen steg på samtliga marknader och tydligt är att länderna i södra Europa ökar mer än genomsnittet. Vi ska dock komma ihåg att vi resultatmässigt fått viss hjälp av en för oss gynnsam valutautveckling, säger vd Christina Tillman i en kommentar.