Att shoppa eller inte shoppa det är frågan
Även om det finns de som inte alls märker av någon nedgång i försäljningen är det många som upplever just denna tveksamhet ute i butiken. För trots att de flesta har pengar i plånboken så känner sig många kunder osäkra på om de nu kan fortsätta shoppa som tidigare. Konkurrensen i detaljhandeln är stor sedan tidigare och med tanke på konsumenternas nya beteende är det viktigare än någonsin att sticka ut från mängden. Handeln har länge kritiserats för att vara likriktad – många konsumenter upplever att såväl kedjor som enskilda butiker är förvirrande lika med samma utbud, liknande priser och nästan identisk marknadsföring. Det är nu det gäller att ta fram kreativiteten och att skapa förutsättningar för att nå nya framgångar. Gör allt för att skapa wow-känsla hos dina kunder, se till att ge dem ett mervärde – erbjud dem alltid något mer än vad de förväntar sig – och få dem att stanna kvar och handla i butiken. Och dessutom välja att komma tillbaka. Alla knep är tillåtna, från minsta lilla provsmakning till överraskande varumärkesallianser. Veckans lansering av klassiska möbler hos Svenskt Tenn som tagit hjälp av trenddesignern Johnny Johansson från modeföretaget Acne är ett exempel på det sistnämnda. Ett minst sagt otippat märkessamarbete där det klassiska företaget når de trendkänsliga och det hippa modeföretaget lyfter fram kvalitetsarbetet. Däremellan finns hela skalan av stora och små åtgärder som överraskar och skapar wow-känsla hos kunden. Alla med den gemensamma nämnaren att de sticker ut från den stora, likriktade massan av detaljhandelsföretag och i stort sett identiska butiker. Det här kräver inte bara kreativitet från företagets eller butikens ledning. Lika viktigt är det att man får med sig alla sina medarbetare ända ut på golvet. Den som lyckas med det har också störst chanser att bli handelns vinnare.