23948sdkhjf

Något ned för Axfood 2008

Axfoods resultat efter skatt för år 2008 sjönk något från år 2007.

Resultatet efter skatt för Axfood år 2008 landade på 737 (781) miljoner kronor och resultat per aktie 14,05 (14,88) kronor. Resultatet efter finansiella poster för året uppgick till 1 011 (1 086) miljoner kronor. Rörelseresultatet för januari till december uppgick till 1 077 (1 121) miljoner kronor. I rörelseresultatet föregående år ingick en positiv engångseffekt om 19 miljoner kronor. Axfoods målsättning för 2009 är att nå ett rörelseresultat om minst en miljard kronor. Axfoods konsoliderade omsättning uppgick under året till 31 663 Mkr (29 189), en ökning med 8,5 procent. Omsättningen i jämförbara butiker ökade under året med 4,7 procent. Omsättningen i egenägd detaljhandel ökade med 9,6 procent. Styrelsen föreslår en ordinarie utdelning om 8 kronor (12). ”Såväl prisutvecklingen som marknadsutsikterna för 2009 är svårbedömda. En anledning är den svaga kronan som kan komma att motverka effekterna av lägre råvarupriser och även medföra prisökningar. En annan anledning är den tilltagande lågkonjunkturen som kan medföra lägre omsättning när hushållen blir mer återhållsamma. Vår bedömning är dock att detta gynnar egna märkesvaror och lågprisalternativ. Här är Axfood väl rustat. Förutom Willys ledande position i lågprissegmentet har vi sedan flera år den största andelen egna märkesvaror i dagligvaruhandeln. Axfoods strategiska inriktning ligger fast. Det långsiktiga arbetet med att utveckla och förbättra de olika koncepten fortsätter. Anpassning till förändringar i omvärlden och till vad kunderna efterfrågar är en del av detta. Vårt mål är att med fortsatt stark kostnadskontroll, en god pris- och sortimentsstrategi och ökad effektivitet uppnå såväl en större marknadsandel som lönsam tillväx,” skriver Axfoods vd och koncernchef Anders Strålman i bokslutskommunikén. I Axfood ingår bland annat Hemköp, Willys, och Prisextra.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.085