23948sdkhjf

Friska pensionärer – en kassako

Demografer har länge varnat för att vi snart är en värld full av pensionärer och att yngre generationer får en tung börda när de ska dra in pensionspengarna till alla dessa äldre. Nu börjar handeln greppa att pensionärer inte bara är en grupp individer som letar extrapriser, köper kattmat och kostar pengar.

Nej, de är friska, pigga och har all tid i världen att shoppa. Plötsligt är de äldre en intressant, rik marknad. Tesco i Storbritannien planerar att öppna en supermarket som riktar sig specifikt till äldre. Fler har gjort detta innan. The Kaiser supermarket i närheten av Berlin var den första och 60 procent av dem som shoppar där är över 50 år. Så vad är annorlunda med de nya affärerna? Jo, man har bredare gångar mellan hyllorna, större kassor, kundvagnarna försedda med förstoringsglas (vilken underbar idé!), golv som man inte riskerar att halka på och alarmknappar ifall det händer något. Idéer som det pratas om är större prislappar och kanske även medicinsk utrustning för att hantera eventuella hjärtattacker. De här idéerna är dock riktade till de ”traditionella” äldre, som börjar känna ålderdomen i kroppen. Men de stora pengarna finns hos de friska pensionärerna, och de kanske har andra behov. Nostalgihyllor med mat från barndomen? Lyxiga produkter för alla dem som hellre äter gott hemma än går på restaurang, vilket de något yngre gärna gör? Paket för ”barnbarnskväll” för alla dem som har dålig koll på vad småbarn gillar att äta nu för tiden? Nyheten om shoppingcentras för äldre kom hösten 2008, innan vi såg hur fonder och besparingar rasade rejält i värde, och vem vet vad hur shoppingvanorna bland 50 + påverkas av detta. De tenderar ju att leva på det de har på banken snarare än det de drar in. Data från PricewaterhouseCoopers, daterade januari 2009, säger att pengarna och shoppinglusten idag i stället finns hos 18-24-åringarna, som inte har amorteringar att tänka på och som inte har koll på vad ”recession” betyder. Vi får väl se… Kreativitet och kunskap om marknaden är nyckeln, och om resurserna är begränsade blir vinnaren de handlare som sticker ut.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.064