23948sdkhjf

Axfood först ut i nytt klimatarbete

Axfood har under flera år jobbat med sina klimatmål och genom rekryteringen av nya miljöchefen har de fått riktig fart på sitt arbete. Nu är Axfood första dagligvarubolag att gå med i klimatnätverket BLICC.

Nätverket BLICC, Business Leaders Initiative on Climate Change, är tillgängligt för företag som arbetar aktivt och konkret med klimatfrågor. I nätverket arbetar företag från olika branscher arbetar aktivt, både tillsammans och med egna projekt, för att minska sin klimatpåverkan. – Vi arbetar aktivt för att minska vår klimatpåverkan i alla led, i det dagliga arbetet integreras miljöaspekterna i inköp, logistik, transporter, butiksdrift samt avfallshantering. Medlemskapet i BLICC ger oss kontaktytor och möjlighet att utbyta kunskap med företag i andra branscher för att ytterligare systematisera och effektivisera vårt miljöarbete, säger Anders Strålman vd och koncernchef i Axfood. – Medlemskapet i BLICC stärker vårt mål att aktivt driva arbetet för såväl miljö som för hållbar utveckling för att bli bäst i vår bransch, säger Åsa Domeij, miljöchef Axfood. BLICC startades år 2000 och är ett nätverk av företag från olika branscher som arbetar aktivt för ett näringsliv och samhälle utan klimatpåverkan. I BLICC ingår Fortum, JM, Statoil, Stena Metall, Vasakronan samt SMHI (kunskapspartner). Även Coca-Cola Sverige har gått med, som första livsmedelsproducent, i nätverket.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094