Axfood först ut i nytt klimatarbete
Nätverket BLICC, Business Leaders Initiative on Climate Change, är tillgängligt för företag som arbetar aktivt och konkret med klimatfrågor. I nätverket arbetar företag från olika branscher arbetar aktivt, både tillsammans och med egna projekt, för att minska sin klimatpåverkan. – Vi arbetar aktivt för att minska vår klimatpåverkan i alla led, i det dagliga arbetet integreras miljöaspekterna i inköp, logistik, transporter, butiksdrift samt avfallshantering. Medlemskapet i BLICC ger oss kontaktytor och möjlighet att utbyta kunskap med företag i andra branscher för att ytterligare systematisera och effektivisera vårt miljöarbete, säger Anders Strålman vd och koncernchef i Axfood. – Medlemskapet i BLICC stärker vårt mål att aktivt driva arbetet för såväl miljö som för hållbar utveckling för att bli bäst i vår bransch, säger Åsa Domeij, miljöchef Axfood. BLICC startades år 2000 och är ett nätverk av företag från olika branscher som arbetar aktivt för ett näringsliv och samhälle utan klimatpåverkan. I BLICC ingår Fortum, JM, Statoil, Stena Metall, Vasakronan samt SMHI (kunskapspartner). Även Coca-Cola Sverige har gått med, som första livsmedelsproducent, i nätverket.