H&M känner inte av krisen
H&M:s omsättning för helåret 2008 ökade. Omsättningen exklusive moms uppgick under verksamhetsåret till 88 532 (78 346) miljoner kronor vilket är en ökning med 13 procent. I lokala valutor blev ökningen 11 procent. I jämförbara enheter minskade försäljningen med 1 procent. Resultatet efter finansiella poster för landade på 21 190 (19 170) miljoner kronor, en ökning med 11 procent. Resultatet efter skatt blev 15 294 (13 588) miljoner kronor, motsvarande 18,48 (16,42) kronor per aktie, en ökning med 13 procent. Sett till det fjärde kvartalet så landade omsättningen exklusive moms på 26 310 (22 817) vilket är en ökning med 15 procent. I lokala valutor ökade omsättningen med 8 procent och i jämförbara enheter minskade den med 3 procent. Resultatet efter finansiella poster för kvartal fyra uppgick till 7 114 (6 221) miljoner kronor, en ökning med 14 procent. H&M uppger också att försäljningen i de två första av bolaget butiker i Tokyo överträffade bolagets förväntningar och var H&M:s mest framgångsrika öppningar någonsin. För verksamhetsåret 2008/2009 planeras ett nettotillskott om 225 butiker varav en butik planeras i Peking. H&M tror att man under 2009 kommer att skapa mellan 6 000 och 7 000 nya arbetstillfällen.