Slutreat för Hemtex
En rea som varar i över fyra månader under ett år är inte en rea och det är inte tillåtet enligt marknadsföringslagen. Det menar nu Konsumentverket, KV, och Konsumentombudsmannen, KO, som nu kräver att Hemtex slutar med sina reor. Annars stämmer verket Hemtex. Det är både de långdragna reorna och budskap som ”rea på allt” men som i själva verket bara gällt vissa produkter som KO nu vänder sig mot. Strax innan jul meddelade KV och KO att man granskat Hemtex och nu har man beslutat att Hemtex inte får ha reor som är längre än elva veckor per år. ”Detta med hänvisning till en tidigare dom i Marknadsdomstolen. KO förbjuder även Hemtex att använda formuleringen, "rean upphör", trots att rean fortsätter”, skriver KO. KO stoppar också formuleringen i annonser med rubriken, "rea på allt", när man i den finstilta texten undantar vissa varor. - Ordet "rea" väcker förväntningar om särskilt förmånliga erbjudanden. Därför ska det användas med försiktighet. I det här fallet anser jag att Hemtex har missbrukat ordet i sin marknadsföring, säger Gunnar Larsson, Konsumentombudsman. Före den 12 februari ska Hemtex ha svarat på KO:s förbudsföreläggande. Om bolaget inte godtar det kan KO dra saken till Marknadsdomstolen.