23948sdkhjf

Handeln gläds över sista rekordåret?

Olyckskorparna fick inte rätt denna gång heller. ”Nu är köpfesten över” har det kraxats sedan i höstas och när Handelns Utredningsinstitut, HUI, spådde att julhandeln även detta år skulle sätta nytt rekord – om än inte med lika höga ökningssiffror som tidigare – protesterades det från många olika håll.

Men när december månads siffror från SCB och HUI:s detaljhandelsindex presenterades i veckan så står det helt klart: svenska folket spenderade mer pengar i julhandeln i år än någonsin. Försäljningen under december månad uppgick till rekordhöga 60,1 miljarder kronor. Ökningen var modest, endast 0,7 procent, vilket är lägre än HUI:s prognos, men visar ändå att svenska konsumenter fortfarande har pengar i plånböckerna och var beredda att satsa på att handla till den för många så viktiga julhelgen. Analyserar man siffrorna mer noga så kan man utläsa att i volym minskade julhandeln något. Vi köpte 0,2 procent mindre varor i sällanköpshandeln, men eftersom priserna dessutom var 3,6 procent lägre i år än i december förra året så minskade sällanköpshandelns dagskassor med 1,3 procent. I dagligvaruhandeln har priserna stigit med 5,2 procent, vilket gör att trots att försäljningen i volym räknat sjönk med 2,4 procent så ökade dagligvaruhandelns omsättning med 3,6 procent. Detaljhandeln försäljning för helåret 2008, som började mycket starkt men tappade fart när det började talas om kris och lågkonjunktur efter sommaren, slutade på 587 miljarder kronor, vilket innebär en ökning på 3,3 procent mot 2007. Vad kan vi då förvänta oss 2009? Att det inte blir något stort rekordår är alla, såväl experter som lekmän, rörande eniga om. Men med tanke på fortsatt höjda priser, bland annat som en effekt av den svaga kronan, så finns det ändå möjlighet att vi klarar nivån på 587 miljarder kronor. Olika branscher kommer dock att påverkas olika mycket. För vissa kan det påbörjade året bli riktigt tufft, antalet konkurser har redan börjat öka. Medan andra kan stå starka och klara sig riktigt hyfsat. Helt klart är att det kommer att krävas en del från handelsföretagens del för att hålla sig kvar över ytan så att man kan vara med när konjunkturen vänder igen.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.052