Mekonomen växlar upp
Den nya butikssatsningen som har arbetats fram under 1,5 års tid är helt ny i kundtänket för bildelsbranschen. – Vi har vänt på sättet att tänka. Tradi-tionellt har både bildelsbutiker och verkstäder utgått från egna behov och låtit kunderna åka till otillgängliga industriområden. Vi hoppas locka en ny kundgrupp nu genom att vi vänt på det – vi etablerar våra nya butiker nära kunderna med längre öppettider och ett utökat sortiment, säger koncernchefen Håkan Lundstedt. Han är en av de ansvariga för det nya konceptet. Genom kundundersökningar och analyser av kunder och övrig bildelsmarknad har man utvecklat nya Mekonomen. – Vi har inte hittat något liknande någonstans i världen, säger han. Det nya konceptet har tagits fram i samarbete med designbyrån Bas Brand Identity. Lotta Thunberg har varit kreativt ansvarig för projektet: – Vi utvecklade Mekonomens strategi för att nå både befintlig och en ny målgrupp med Bil-livet som ledord. Butikerna är utvecklade från att likna reservdelslager till butiker som vänder sig även till kunder som inte är ”-mekare” men som vill ha enkla lösningar för bilen ut- och invändigt, säger hon.