23948sdkhjf

Byggbutik satsar på nätet

Det är gynnsamt att satsa på webben när det gäller att sälja byggvaror. Bygghemma har på två år vuxit från noll till 56 miljoner kronor i omsättning per år.

I år är omsättningsprognosen för Bygghemma 120 miljoner kronor och företaget har vuxit snabbare än vad grundarna räknat med. – När vi lanserade Bygghemma i oktober 2006 var planerna att ha ett litet byggvaruföretag på nätet som säljer märkesvaror och där omsättningen skulle hamna på 30-50 miljoner kronor, säger Patrik Rees, vd för Bygghemma till Dagens Industri. Nätbutiken Bygghemma ska bli marknadsledande inom tre år inom byggvaror på webben. Målet är att ta en procent av den totala byggvarumarknaden, vilket skulle innebära 400 miljoner kronor årligen av de totalt 40 miljarder kronor som byggmarknaden omsätter. – Om tre år ska vi vara det marknadsledande kompletta byggvaruhuset på nätet. Vi har vuxit snabbt på en marknad som egentligen är ganska mättad på företag. Men lågkonjunkturen kan gynna oss, när konsumenterna blir mer kostnadsmedvetna söker de sig till nya kanaler för att köpa byggvaror billigare, säger Patrik Rees. Bygghemma säljer märkesvaror och levererar produkterna hem till dörren.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.07