Kylig vår för klädhandeln
Hittills har det främst varit kapitalvaror som bilar, diskmaskiner och lyxiga kök som fått känna av de sämre tiderna. Men nu har verkligheten hunnit i kapp även kläder och skor. Enligt Statistiska centralbyrån, SCB, ökade klädförsäljningen efter ett antal synnerligen framgångsrika år bara med futtiga 0,8 procent under perioden januari-november i fjol. Detta kan ställas mot en uppgång på 5,5 procent under 2007. Skohandeln, som också kunde redovisa ett riktigt bra 2007, fick vid novembers utgång finna sig i en ackumulerad förlust på 3,7 procent. December blev inte heller någon framgång för klädhandeln. Blixtindex från Svensk Handel Stil visar på ett tapp om 5,6 procent för klädhandlarna och ett litet plus om 0,7 procent för skorna. Bättre lär det inte bli i år, i alla fall inte under den första halvan. Handelns utredninginstitut HUI, som här hör till de mer optimistiska, spår visserligen fortfarande en nolltillväxt för klädhandeln under 2009. Men Rolf Karp, detaljhandelsanalytiker på Öhman Fondkommission, ser betydligt mörkare på framtiden, inte minst de närmaste månaderna. – Det första kvartalet blir väldigt tungt, säger han. Visserligen är januari normalt en svag månad för klädbranschen. Men i år lär utfallet bli sämre än på mycket länge. Konsumtionen är på väg ner i källaren och vi får nog rikta in oss både på en hel del utslagningar och på väldigt dåliga siffror under 2009. – Min uppfattning är därför att klädhandeln tappar så mycket som 2–3 procent i år. Det betyder att 2009, enligt Rolf Karps beräkningar, blir det sämsta året sedan millennieskiftet. Men svackan under recessionen i början av 90-talet var ännu värre. Då sjönk klädhandelns försäljning med 8 procent i löpande priser. MQ hör till dem som fått känna av de påtagligt sämre tiderna och i början av december varslade kedjan 20 personer. Men även om det ser dystert ut just nu, tycker ändå vd Johan Elfner att han skymtar en ljusning. – Frågan är bara när den kommer. Vi hade ju aldrig varslat om vi hade hoppats att det skulle vända i februari eller mars. Samtidigt tror jag att vår bransch har det tuffaste bakom oss, och att det börjar lätta framåt hösten, även om en del företag troligen hinner slås ut innan dess. – Jag tror också att de som klarar av stålbadet kommer stärkta ur det. Dit hör MQ, men det kostar på. Natalie Schuterman, med butiken med samma namn och med bra försäljningsframgångar i ryggen, räknar också med en vår där konsumenterna tänker sig för både en och två gånger innan de gör några dyrare inköp. – Därför har vi tills vidare skurit ner kraftigt på våra order för att inte ligga med för stora lager. Vi vet ju inte när det vänder och det gäller att vara försiktig. På HUI pekar analytikern Jessica Lindblom på att ett nytt shoppingmönster snabbt utvecklats i krisens spår: – Under de goda åren spontanshoppade och accessoarshoppade du. Såg du något du gillade, köpte du det. Nu handlar det i stället om behovsshopping – behöver du verkligen ett par skor till? Rolf Karp nämner också den psykologiska aspekten: – Det är självklart att folk påverkas av alla skriverier, även de som har sina jobb kvar och inte direkt berörs av vad som händer på arbetsmarknaden. Så trots att den disponibla inkomsten ökar i år, väljer folk ändå att spara sina pengar och avvakta utvecklingen.