23948sdkhjf

Ikea känner av lågkonjunkturen

Nu meddelar Ikea att även möbeljätten känner av de sämre tiderna.

Höstens försäljning gick sämre än Ikea väntat. I Sverige besökte närmare fem miljoner människor Ikeas totalt 17 varuhus under november och december förra året. Det är något fler än år 2007, men år 2008 valde kunderna billigare varor och mer basvaror. – Vi säljer bättre av det som ligger i en så kallad basfunktion, sådant som man anser att man behöver. Sedan säljer vi mer av det som är till ett lägre pris. Folk köper det man behöver men går kanske ned en prisklass. Det är ett nytt beteende vi kan se, säger Håkan Sandman, försäljningschef på Ikea Sverige till Sveriges Radio Ekot. Under hösten har Ikea tappat försäljning: – Man kan säga att under hösten så har vi, precis som handeln i övrigt, tappat försäljning mot föregående år. Men vi kan se att jul har varit bättre, vi har till och med haft en ökning mot föregående år, säger Håkan Sandman.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063