Nu får man kladda på skyltfönstren
De interaktiva skyltfönstren håller på att göra entré på marknaden. Under våren rullar flera företag ut sina interaktiva skyltfönster. – De har först och främst ett uppmärksamhetsvärde. Den som blir först med det här kommer kunderna att prata om. De företag som väljer interaktiva skyltfönster visar att de ligger i framkanten av teknikutvecklingen och under innevarande år kommer det här att bli ganska vanligt, säger Stefan Nilsson, trendexpert på Trendgruppen. Interaktiva skyltfönster är precis vad det låter som. Det finns flera olika tekniker för det, men den gemensamma effekten är att glasskivan som täcker skyltutrymmet får en yta som blir tryckkänslig ungefär som en så kallad touch-screen, alltså en dataskärm som känner av finger-tryck. Därmed kan kunderna ta på glaset och sedan, beroende på vilken information butiken väljer att ha, kan kunderna exempelvis bläddra bland butikens varor, titta på reklamfilm eller läsa mer om produkterna.