23948sdkhjf

Ekonomin får inte slå ut ekologin

Det finns många sätt att sammanfatta 2008. Ett är att det var året då med­veten shopping verkligen slog igenom. Aldrig tidigare har det lanserats så många eko-kollektioner hos klädkedjorna. Alla stora leverantörer har gjort sitt yttersta för att kunna erbjuda åtminstone någon ekologisk eller miljövänligt producerad vara i sitt sortiment.

Oavsett om det gäller tapeter eller kylskåp, träningsredskap eller trädgårdsmöbler går det att hitta någon eller några produkter med eko-etikett. Icas försäljning av ekologiska produkter ökade med 50 procent under året. Till stor del beroende på lanseringen av den egna linjen ”I love eco” som skedde under våren. Rättvisemärkta varor har också visat påtagliga försäljningsökningar under året. Rättvisemärkt kaffe finns snart på varenda servering och strax före sommaren kunde Pressbyrån presentera en Fairtrade-märkt cola i sortimentet. Arbetet med att minska klimatpåverkan har blivit ett konkurrensmedel och en obligatorisk märkning av ­produkternas påverkan på klimatet har diskuterats. Och satsningarna fortsätter. Ikeas nya PS-kollektion som lanserades i förra veckan fokuserar på resurssnål design och maximalt ansvarstagande. Nu pratar man inte bara om material och produktion, redan i designstadiet ska man tänka på att minimera resursanvändningen och ta ansvar för människor och miljö i hela varukedjan. 2008 började som ett fantastiskt försäljningsår för handeln. Men i finanskrisens spår klingade omsättningsökningarna av. Oron för shoppingintresset hos de svenska konsumenterna den närmaste tiden är stor. Och ännu större är frågetecknen om vad som händer med den medvetna shoppingen. När handel, tillverkare och organisationer nu fått upp farten på konsumenternas intresse av att handla ekologiskt, rättvisemärkt, resurssnålt och ansvarstagande gäller det att inte tappa farten. Det är lätt hänt att genast vända fokus mot låga priser när tiderna blir sämre och tro att kunderna bara tänker på att handla så billigt som möjligt om de får mindre pengar i plånboken. Att då släppa eller till och med glömma alla andra värden som man kämpat för att bygga upp när tiderna har varit goda är dålig strategi. Visst finns det många svenskar som blivit uppsagda eller riskerar att förlora jobben framöver. Men den stora merparten har jobb och inkomster kvar, och de har dessutom fått mer i plånboken efter årsskiftets sänkning av inkomstskatten. Nu är det viktigare än någonsin att satsa på att marknadsföra och lyfta fram de ekologiska kollektionerna, rättvisemärkta produkterna och hålla kvar viljan hos konsumenterna att shoppa medvetet. Det man tappar nu kan vara mångdubbelt besvärligt att ta igen.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.072