23948sdkhjf

Blir utsläppsrätter nästa års upplevelse

Årets julklapp 2008 blev upplevelser. Och jag tror att jag har en vinnare för 2009. Under detta förutspådda ”krisår” är det grönt värde för pengarna som gäller. Konsumenterna accepterar inte längre att miljön hanteras med vänsterhanden.

Ett aktivt miljöansvar är inte bara en självklarhet, det ska även kännas fräscht och modernt. Och helst inte kosta mer än vanligt. Klarar du av detta kommer kundernas skärpta miljökrav bli rena vinstlotten för ditt företag. Arbetet med att minska beroendet av fossila bränslen fortsätter. Det kommer att förändra de flesta produkter. Se till exempel på den kraschade efterfrågan på bilar, som inte är miljöbilar. Boende, livsmedel och transporter kommer härnäst. Det går snabbt nu. Mitt förslag är att vi inom detaljhandeln tar initiativet och börjar marknadsföra och sälja utsläppsrätter. Låt oss göra Sverige till ett föredöme. En utsläppsrätt fungerar så att du betalar för att få släppa ut en viss mängd koldioxid under en bestämd period. Om du inte utnyttjar utsläppsrätten så bidrar du till att minska utsläppen. Du stödjer även olika organisationer i deras miljöarbete. Vissa argumenterar mot utsläppsrätter och menar att du köper dig ett rent samvete, snarare än en renare jord. Men faktum är att den frågan är irrelevant. Målet måste vara att snabba upp hela miljöprocessen hos samtliga aktörer i en produktkedja. Klimatneutrala produkter är en intressant möjlighet och kommer att bli en attraktiv konkurrensfördel. Här har producenten redan köpt utsläppsrätter som motsvarar varans produktion, logistik och drift för en viss tid. Tänk att ha ett sprillans nytt designkök, en ny kostym eller en ny dator och kunna skryta om att de är klimatneutrala. Redan idag kan man köpa klimatkompenserade hamburgare på Max och på Statoils hemsida kan man räkna ut hur stora koldioxidutsläpp olika produkter står för och vad det skulle kosta att klimatneutralisera produkterna. Det är dags att agera i stället för att reagera på krav som ändå kommer. Varför inte göra klimatkompensation och utsläppsrätter till Årets Julklapp 2009? Om inte för de uppenbara konkurrensfördelarna så för miljöns och samvetets skull.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063