Försiktighet präglade Göteborgs julhandel
Före jul beskrevs läget i Västsverige som kärvt. Hans Löwlund på Svensk Handel i Göteborg menar dock att det inte var tal om någon krisrea före jul. – Man är inte mer deppig här än på andra håll. Göteborgsföretagarna har varit duktiga och framgångsrika i att trigga kundernas köplust med hjälp av kampanjer och aktiviteter, säger han. Men annonseringen har två ansikten. Några handlare tror att det lockat kunder, andra är mer skeptiska. – Kunderna får kalla fötter av lokalpressens annonser. Många annonserar och rear mer än förra året, både före och efter jul. Kanske ska detta ses som en varning för vad som komma skall, säger en handlare som vill vara anonym. Möbler, leksaker och dyra kläder tillhör det som kunderna sparat in på under julen. BoConcept har tydligt märkt att antalet beställningar inom samtliga möbelgrupper har minskat. Även inredningsdetaljer har backat. – Fram till julafton har vi haft fem procent sämre försäljning jämfört med förra året. Jag tror att kunderna oroas av alla tidningarnas artiklar, säger inredningsbutiken Grandmas butikschef Lillwi Lindström. Hos leksakshandlarna har kunderna köpt småsaker. – Riddarborgar och dockskåp har valts bort och spontaninköpen har minskat, säger Anna Fernström i leksaksbutiken Liten Karin. Klädbutikerna drabbas också av kundernas minskade framtidstro. Dyrare kläder väljs bort. Hos Ströms herr- och dammode har försäljningen minskat med mellan fem och sex procent. Nisses Herrmode, som har specialiserat sig på män modell större, har sett färre kunder: – Den ekonomiska krisen har påverkat kunderna och jämfört med förra året har vi en sämre omsättning. Vi har haft en bra mellandagsrea, men då är priserna också lägre än vad de var förra året, säger Bosse Perlman på Nisses Herrmode. Däremot har kunderna hittat till Dressmann i västra Götaland där försäljningen gått bra i de 13 butiker som finns i området kring Uddevalla, Falköping och Kinna. Och vissa handlare märker inte alls av den avsvalnande konjunkturen. – Det har gått bra i år. Måndag och tisdag innan jul slog förra årets försäljning med hästlängder. Mellandagsrean ökar med mellan 10 och 20 procent mot förra året, säger Jennifer Katana, butikschef för Bianco Footwear på Postgatan. Den konjunkturkänsliga elektronikhandeln har trots att kunderna håller hårdare i slantarna haft en ganska bra försäljning. Suget efter platt-tv är fortfarande stort. – Julhandeln i år gick bättre i år för oss. Vi har sålt färre men dyrare saker och platt-tv är en storsäljare. Även under mellandagsrean har de fortsatt att sälja bra, säger Henric Eriksson, butikschef och ägare till Stignils Euronics i Göteborg. Hans Löwlund har en förklaring till att vissa handlare har fortsatt att sälja bra: – Konsumenterna kan ha fått dåligt självförtroende av alla skriverier och varsel, men flertalet varsel faller inte ut förrän nästa år. Jag tror att många bestämt sig för att fira en jul som inte överskuggas av bekymmer, man väljer att ta tag i problemen efter jul istället och köper julklappar som vanligt. Kanske kommer svaren under 2009. Läs mer om hur det gick i julhandeln 2008 i veckans utgåva av papperstidningen Dagens Handel vecka 1-2 som kommer ut den 9 januari.