23948sdkhjf

Han har receptet att vända Tenson

Gamla hederliga Tenson, en gång mest förknippat med sportiga herrjackor, går nu en ny vår till mötes. Och den som satts att blåsa friskt liv i det 57-åriga varumärket är 35-årige Johan Lövqvist, som tidigare lyft Boråsföretaget Didriksons.

Tenson har på senare år fört en relativt undanskymd tillvaro. Kundkretsen har åldrats och påspädningen underifrån successivt stagnerat. Så när riskkapitalisten EQT för ett par år sedan bestämde sig för att köpa Tenson och två andra företag inom samma bransch, var det för att man ville storsatsa på sektorn med bra och praktiska kläder för ett liv ute i skog och mark. Sedan dess har Tenson fått ett nytt design- och produktionsteam, och en offensiv strategi har utarbetats för att hävda märket på ett tuffare sätt, både här hemma i Norden och på den internationella marknaden. Dessa åtgärder har kompletterats med en ny vd, som handplockats av EQT:s dotterbolag Norrwin Group från jobbet som försäljningschef på konkurrenten Didriksons. Enligt Norrwins vd Johan Vikman är Johan Lövqvist den rätta personen för att få Tenson att växa igen: – Hans erfarenhet när det gäller ledarskap, försäljning och design blir en tillgång för Tenson. Själv säger Johan Lövqvist att det nya jobbet är en ”jättestor utmaning”. – Vi ska ju placera tillbaka ett klassiskt märke på marknaden och åter göra Tenson till ett av de ledande på sitt område, inte bara i Sverige utan även i resten av Europa.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062