23948sdkhjf

Micro säljer sina butiker och satsar på e-handeln

Microkedjan, som i exakt 50 år sålt reservdelar och tillbehör till bilburna konsumenter, hör till dem som tänker satsa sina krafter på e-handeln. Butikerna är under försäljning, och nätet kommer i fortsättningen enbart att kompletteras av shop-in-shops i lägen som har med fordonsverksamhet att göra.

Micro har i flera år dragits med lönsamhetsproblem. Trots många trogna och nöjda kunder har försäljningsvolymerna inte ökat i den takt som de borde, och förlusterna har växt. Resultatet för niomånadersperioden var inte någon roligare läsning. Nettoomsättningen i jämförbara butiker minskade med 1,8 procent i förhållande till samma period i fjol. Resultatet efter finansnetto blev en förlust om drygt 16 miljoner kronor – visserligen fyra miljoner kronor bättre än i fjol, men den förbättringen hänger samman med en nedskrivning av goodwill och ett omförhandlat lån. Micros ledning har därför bestämt sig för att i princip helt och hållet sluta upp med att driva egna butiker. Av Micros 15 butiker har åtta redan sålts till konkurrenten Mekonomen, och ytterligare sex är under avyttring. Förhandlingar pågår med ett antal intressenter och Micros vd Kristina Jarring hoppas på avslut inom några månader. Bara butiken i Anderstorp, där Micros historia började och där även centrallagret finns, stannar kvar i bolaget. Så sent som i somras skrev Micro ändå i halvårsrapporten att målet var att dubbla omsättningen i befintliga butiker fram till 2010. På frågan om varför Micro nu helt ändrat strategi, svarar Kristina Jarring koncist att det annars skulle ta för lång tid för butikerna att bli lönsamma. – Vi riktar oss ju bara till konsument, medan Mekonomen vänder sig till både konsument och verkstad. Så de har en större omsättning att lägga in i butikerna. Men framför allt tror vi på ett förändrat köpmönster framöver och vi anser att det kommer att gå väldigt mycket mot e-handel. Kristina Jarring tillägger att Micro dessutom har en historia inom e-handel. Ursprungligen sysslade företaget med postorder och satsningen på näthandel kom också ganska tidigt. Kombineras sedan näthandeln med shop-in-shops hos lämpliga partners med egen personal, är hon övertygad om att Micro snabbare når den eftertraktade lönsamheten. – Meningen är att det ena ska stödja det andra. Men just nu är e-handeln prioritet nummer ett. Än så länge är den marginell i jämförelse med vad vi säljer i butik, och det kommer att ta ett tag att få i gång den. Så där lägger vi nu all vår kraft. Nästa år får vi börja titta mer på nya shop-in-shop-lösningar. Upp- och ombyggnaden av Micros e-handel är redan i gång. Kristina Jarring säger att hon tror mycket på en sajt som i hög grad fokuserar på gör-det-själv-tips vid sidan av själva produktförsäljningen. – Vi har en del sådana redan i dag, men vi tänker satsa ännu mer på det. Det handlar hela tiden om att underlätta för konsumenten. Det ska bli snabbare och enklare att söka. Oavsett hur fel du söker och hur tokigt du stavat ska du hitta rätt. Ett instrument är till exempel att söka på bilens registreringsnummer. Då kommer alla tillbehör som passar till just den modellen upp på skärmen. Micro tittar också på möjligheten att lägga in videofilmer, som steg för steg visar hur en reparation kan utföras av kunden själv. – Vi har ett mycket starkt varumärke. Därför hoppas vi att kombinationen av näthandel och samarbete kring shop-in-shops med starka partners, som till exempel Preem och Vianor/Nokian Tyres, blir ett framgångsrikt recept.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079