"Euronics klarar sig bättre än övrig hemelektronik"
Peter Örbrink tror inte alls på alla varningens ord om hur mycket stryk sällanköpshandeln – och inte minst elektronikhandeln – får ta, när konsumenterna håller hårdare i sina plånböcker av rädsla för vad som komma skall. – Okej, en ny bil kanske inte är något som du vill investera i när världsekonomin är så skakig som den just nu är, knappast en jorden-runt-resa heller. Under nedgångsperioder håller du dig i stället mer hemma och då vill du förstås ha en bra tv. Går tv:n sönder slutar du inte att titta på tv för det. Du köper en ny, säger han. Euronics svenska huvudkontor ligger ganska anonymt i en vanlig kontors- och bostadsfastighet i Stockholm, precis på gränsen mellan Vasastan och Östermalm. I lägenheten fem trappor upp arbetar fyra personer, inklusive Peter Örbrink, med att sköta den svenska delen av Euronics. Ledningsgruppen för hela Euronics International, med sina runt 11 500 försäljningsställen och med säte strax utanför Amsterdam, är inte mycket större den. Det här är en del av filosofin bakom Euronics. Både överbyggnad och mellanled ska minimeras så mycket som möjligt för att hålla kostnaderna nere, något som gynnar både konsumenter och handlare. Eller som Peter Örbrink uttrycker det: – Det finns ingen plats för gamla grosshandlartyper längre, som ska försöka profitera på oss. Vi klarar oss utan mellanhänder. Euronics ägs till 100 procent av fackhandlarna själva. För närvarande är de totalt närmare 6 500 stycken, vilket betyder att de bildar Europas absolut största inköpsgrupp av hemelektronik. – Vår grupp handlar alltså direkt från tillverkarna. Det är viktigt att kedjan blir så kort som möjligt, eftersom våra marginaler är så pressade idag. En annan grundpelare för Euronics är närheten till kunderna, både av service- och miljöskäl. Euronics-handlarnas butiker ligger därför mestadels i stadskärnan och inte i ett köpcentrum långt utanför tätorten. – Visste du att svensken i snitt åker fem mil för att inhandla en elektronisk produkt, frågar Peter Örbrink retoriskt, medan han klickar fram Euronics senaste internationella presentation på sin dator. – Helt vansinnigt! Tv och även en laptop är vardagsvaror i dag. Du ska inte behöva ha tillgång till bil och köra långa vägar för att köpa dig en ny apparat. Det ska du kunna göra praktiskt taget runt hörnet. Därefter kommer han in på vad han tycker är den väsentligaste skillnaden mellan Euronics och konkurrenterna inom lågprissegmentet. – De konkurrerar enbart med priset och med sitt stora utbud och glömmer resten. Men du behöver inte ha 50 till 100 platt-tv-apparater att välja mellan. Du klarar dig lika bra med ett mindre, men kvalitativt urval, om du vet att butikspersonalen är proffs och både har tid och kunskap att hjälpa dig göra rätt val. – Skälet till att det går bra för Euronics-handlarna, är att vi alltid tar oss tiden att lära känna våra kunder, så att de ska göra det absolut bästa köpet. De kan alltid känna sig trygga hos oss och veta att vi alltid ställer upp om och när de behöver hjälp även efter köpet. Storleken har inte heller någon betydelse, hävdar han. Tvärtom – i en liten butik känner sig kunderna ofta tryggare, inte minst i sämre tider. Som exempel tar Peter Örbrink en handlare vid S: t Eriksplan i Stockholm, som är en av de mest framgångsrika i landet trots ytan på enbart 100 kvadratmeter – Förtroendekapital, inte prispolitik och ytstorlek, är vårt existensberättigande. Service, kvalitet, innovation och effektivitet nämner Peter Örbrink därför som de egenskaper, vilka lockar allt fler handlare att gå med i Euronics-samarbetet. Det var i början av 1980-talet som ett antal små och mellanstora europeiska elektronikhandlare insåg att något måste göras för att de skulle klara av strukturförändringarna i branschen och överleva i den ökande globaliseringen. Lösningen blev att man bestämde sig för att samordna sina inköp på olika nivåer. År 1990 bildades så Euronics av butiksgrupper från Belgien, Tyskland, Spanien, Italien och Nederländerna. Tio år efter starten var Euronics-koncernens omsättning uppe i 7,7 miljarder euro. Förra året ökade försäljningen med runt 17 procent – rekord i Euronics historia – från 10,8 miljarder euro 2006 till 12,6 miljarder euro. Samtidigt var elektronikhandelns genomsnittliga tillväxtsiffra 4 procent. Totalt anslöt sig i fjol närmare 200 nya butiker från de 28 medlemsländerna till Euronics och i Sverige 42 stycken. Hittills i år har de siffrorna spätts på internationellt med 1 600 butiker och i Sverige med tio. Trots nedgången i konjunkturen är Euronics prognos för 2008 en omsättning på totalt 137 miljarder svenska kronor, vilket betyder en uppgång med närmare 9 procent.