Fyra av tio handlar mindre i jul
Enligt revisions- och konsultföretaget Deloitte, som för elfte året i rad, presenterar sin undersökning från 16 europeiska länder och även Sydafrika så hade kunderna dragit i shoppingbromsen på grund av bland annat högre priser på mat och energi redan innan finanskrisen slog till. Därmed menar Deloitte att finanskrisen inte har så stor påverkan på européernas shoppingplaner. Krisen kan ses som en ”förstärkande faktor” i ett redan ofördelaktigt klimat. Enligt Deloittes undersökning så planerar fyra av tio européer att minska ned på sina klappinköp. Och då gäller det framför allt konsumenterna i Västeuropa, konsumenterna i forna Östeuropa har inga planer på att minska sina inköp. Av de konsumenter som deltagit i undersökningen trodde 61 procent att konjunkturen försämras ytterligare under nästa år. Det trots att frågorna ställts innan den senaste tidens många räntesänkningar och bilbranschpaket. Många konsumenter har också satt en budget till hur mycket pengar de får använda på julklappar, vilket ses som ett tecken på att man väntar sig hårdare tider.