Sämre än väntat för Kappahl
Klädkedjan Kappahl redovisar ett resultat före skatt på 157 miljoner kronor (191) för det första kvartalet, av det brutna räkenskapsåret september till november. Det framgår av Kappahls delårsrapport som kom idag. SME Direkts analytiker hade väntat sig ett resultat före skatt på 161 miljoner kronor. – Det har varit ett besvärligt kvartal med tydlig nedgång i efterfrågan. Tilltagande negativa nyheter under hösten har gjort konsumenten alltmer försiktig. Detta kommer att bestå under en tid vilket gör att vi bedömer att marknaden framöver kommer att utvecklas svagt, säger Christian W. Jansson, vd och koncernchef. Kappahl går vidare med sina expansionsplaner. Företaget kommer att öppna drygt 30 nya butiker under verksamhetsåret 2008/2009 varav ett femtontal redan öppnats. Man kommer också att stänga mellan två och fyra butiker. – Eftersom vårt affärskoncept ger mycket värde för pengarna har vi goda förutsättningar att klara oss bättre än genomsnittet i branschen i detta marknadsläge. KappAhls marknadsandel har också ökat något under kvartalet genom en bättre utveckling på jämförbara butiker än branschen kombinerat med nya butiker.