Konsums glesbygdsatsning – en succé
Konsum Värmland satsade förra året på en butik i glesbygden. Elva miljoner kronor plöjdes ned i Konsum i Sysslebäck och satsningen har betalat sig.
Omsättningen har ökat med 60 procent sedan öppningen för ett år sedan. – Det vi gjorde är unikt i branschen och det var något av ett vågspel. Därför är det extra roligt att butiken nu överträffat våra förväntningar. Det här visar att det lönar sig att satsa i glesbygd, säger Klas Olsson, informationschef på Konsum Värmland till Nya Wermlands Tidning. Med hjälp av bredare gångar, större sortiment och ljusare lokaler har kunderna blivit fler. – Det kunde egentligen inte ha blivit bättre. Butiken har blivit något av en träffpunkt. Boende på de mindre orter i norra Värmland åker hit lite på samma sätt som de som bor strax utanför Karlstad åker till Bergvik, säger Anders Nilsson, butikschef.