Coop går över till tåg
Ordervärdet för tåglösningen är ungefär 250 miljoner kronor. Det är transporter inom Sverige som flyttas från lastbil till järnväg och särskilda Cooptåg ska köra lastbilstrailers långa sträckor. Totalt blir det 120 färre lastbilstransporter per arbetsdag mellan Helsingborg och Umeå och detta gör att Coop minskar sin klimatpåverkan med nästan 8 000 ton koldioxid. – Vi har skrivit på Näringslivets klimatupprop där målet är att sänka våra utsläpp av koldioxid med 30 procent fram till 2020. Den nya lösningen gör att vi redan nu minskar vår totala klimatpåverkan med drygt 10 procent. Dessutom får vi en logistiklösning som är i toppklass vad gäller leveranssäkerhet och kostnadseffektivitet, vilket i slutändan kommer Coops kunder tillgodo, säger Lars Idermark, KF:s koncernchef och Coop Sveriges styrelseordförande. Främst är det långa transporter mellan Helsingborg – Stockholm – Umeå som ingår i avtalet som löper på tre år.