23948sdkhjf

Icas personliga reklam godkänns

Detaljhandelskoncernen Ica får skicka reklam som är inköpsbaserad.

Under hösten har debattens vågor gått höga om Ica bryter mot några lagar eller regler när företaget skickar ut reklam som är baserad på tidigare inköp från kunderna. Problemet var att Ica använder sig av en databas med detaljerade uppgifter om miljontals kortkunder. Även om kunden har avböjt att få reklam så sparas uppgifterna om inköp. I november inledde Datainspektionen en granskning av ärendet och nu har inspektionen kommit fram till att Ica:s kortkunder kan anses ha godkänt att deras köpvanor lagras och används för personanpassad marknadsföring. Datainspektionen uppger att de villkor som hör till medlemskorten, och måste godkännas av kunderna, innehåller tydlig information om hur uppgifterna kan komma att användas. Inspektionen anser också lagring av inköp och inköpsbaserad reklam är tillåten om kunden lämnat samtycke till detta. Det skriver Dagens Juridik.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.083