23948sdkhjf

Handlarna tror på sig själva

Nu kommer julhandeln in på upploppet. Butikerna har laddat för julruschen och handlarna tror mer på sin egen butik än på handeln i stort. Men oron för en minskad försäljning är stor.

Finanskrisen sätter spår i handeln. Men handlarna tror på en ljusare utveckling i den egna butiken än för detaljhandeln som helhet. Det visar december månads Handelsbarometer från Svensk Handel. Enligt barometern så tror handlarna att konsumenterna minskar sina inköp på grund av konjunktursvackan. Detta gör att handelns framtidsindikator sjunker jämfört med förra månadens mätning och hamnar på -50. Sett till tron på försäljningen i den egna butiken så tror fortfarande många handlare på styrkan i den egna butiken. Av de tillfrågade i handlarpanelen så tror 22 procent, eller drygt en av fem, att försäljningen kommer att öka under de närmaste tre månaderna. Ser man på detaljhandeln i stort så tror knappt en av tio, eller sju procent, att försäljningen ska öka. Många tror också på en försäljning som varken ökar eller minskar. Hela 35 procent av den tillfrågade handelspanelen tror på en oförändrad försäljning för den egna butiken och 23 procent tror på en oförändrad försäljning för hela detaljhandeln. Det innebär att 57 procent av handlarna tror att försäljningen ökar eller är oförändrad i den egna butiken. Men dock är oron att försäljningen ska minska stor. Av de tillfrågade handlarna tror 71 procent att försäljningen ska minska i detaljhandlen i stort, och 43 procent väntar sig en minskning i den egna butiken. – Psykologin tycks spela en roll i decembermätningen. Handlarpanelen ser betydligt mörkare på utvecklingen i hela detaljhandeln än i den egna butiken där man har bättre insyn. Uppseendeväckande och glädjande i det svala konjunkturläget är dock att hela 35 procent tror på oförändrad försäljning i den egna butiken. Det är ett styrkebesked, säger Yvonne Ingman, vice vd på Svensk Handel.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.065