23948sdkhjf

Bh:ar bäst i Rosa Lördag

Kreativa förslag och roliga lösningar kantade årets Rosa Lördag. Den bästa lösningen för att samla in pengar till Rosa Lördag och sätta fokus på cancerforskningen var ett bidrag där bh:ar prydde stadskärnan.

Insamlade bh:ar uppspända över staden satte fokus på bröstcancerforskningen i Ystad under årets Rosa Lördag. Kreativitet, smart insamlingsstrategi och stort engagemang gav Ystads Köpmannaförening titeln Årets bästa Rosa Lördag-arrangemang 2008. I tuff konkurrens från bland annat Stadskärnan i Söderköping, som kombinerade aktiviteter i butiker och jippon på stan med information om bröstcancer, Västerås Citysamverkan där försäljning av bröstbakelser och rosa rakningar tillhörde de mångsidiga aktiviteten, Ikanohuset i Linköping som samlade in pengar genom en frivillig parkeringsavgift och Svensk Handel-föreningen i Boden som drog in stora summor genom att sälja annonsutrymme till en företagskatalog, blev Ystads Köpmannaförening vinnare av tävlingen, som arrangeras av Svensk Handel, Cancerfonden och Dagens Handel. Redan i slutet av september drog Ystads Köpmannaförening igång en bh-insamling till förmån för bröstcancerforskningen och Rosa Bandet- kampanjen. Alla kvinnor i Ystad uppmanades att lämna in sina utslitna och felköpta bh:ar i rosa lådor utplacerade i butiker runt om i stan. För varje bh som kom in, skänkte stadens banker och köpmannaföreningen 20 kr och totalt samlades 1 500 bh:ar samlats in, i en stad med 17 000 invånare. Inför Rosa Lördagen smyckade föreningen hela stan rosa. Rosa band knöts runt alla lyktstolpar i centrum och bh:arna fästes på linor som spändes upp mellan lyktstolparna. Under dagen ordnades även en konstauktion, där verk skänkta av lokala konstnärer såldes till högstbjudande. Stadens butiker hade inför lördagen dekorerat sina skyltfönster rosa och sålde Rosa Band, hade speciella rosa erbjudanden och egna insamlingar. Totalt samlades 46 tusen kronor in och 1 250 Rosa Band såldes. I kategorin enskilda butiker blev Mamselle Blommor i Ulricehamn vinnare. Deras idé var att färga himlen rosa, så de sålde 625 rosa ballonger för 50 kronor styck, som fylldes med helium och släpptes ut över staden på Rosa Lördagen. Två hederspriser gick till Västerås Citysamverkan som skapade en aktivitet med många dimensioner och Företagareföreningen i Hällefors som genomförde en imponerande kraftsamling på en liten ort.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.101