23948sdkhjf

Förmånliga optiker vinnare

Omvandlingen av optikbranschen kan skyndas på i lågkonjunkturen. Synhjälpmedel är nödvändiga och konsumenterna har i alla tider betalat vad det kostat. Under de senaste åren har nya lågprisoptiker dykt upp i Sverige. Deras tillväxt galopperar medan branschen i övrigt sackar.

Av tradition är optikbutiker enskilt ägda. Låga volymer och höga marginaler har kännetecknat denna fragmenterade bransch. Svenska kunder har ondgjort sig över de höga priserna och inskränkt sig till att byta glasögon när synen försämrats eller när bågarna gått sönder. För några år sedan kom Specsavers till Sverige med det första brett marknadsförda lågpriskonceptet. Svenska konsumenter blev varse att det finns pålitliga lågprisalternativ. Specsavers Sverigechef Henrik Wiberg uppger att marknaden växte från fem miljarder till sex miljarder när företaget gjorde entré. Han har gott hopp om fortsatt tillväxt nu när tiderna blir sämre. – Vi har inte märkt någon avmattning – tvärtom. Han berättar att företaget tillsammans med resten av sällanköpshandeln fick känna av konsumtionsnedgången i oktober. Då gick Specsavers ut ännu hårdare med sitt erbjudande två till priset för ett, och novembersiffrorna vände upp med kraft.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079