Mekonomen lanserar nytt koncept
Med de nya butikerna integreras butikerna med verkstäderna och placeras i anslutning till varandra. Först ut med det nya konceptet är Mekonomen i Norrköping. - Som vi ser det är fördelarna flera, kunderna kan lätt slussas till respektive butik eller verkstad vilket förhoppningsvis ska leda till fler jobb. Servicen blir suverän, det går inte bara att köpa delar och tillbehör i butiken, utan det går även att boka verkstadsjobb. Dessutom blir det fördel för verkstaden som får nära till butiken för att hämta delar, säger Gunnar Rantzow, chef för Mekonomens detaljistverksamhet till Motormagasinet. Butiken i Norrköping är en fullsortimentsbutik och genom en glasvägg kan kunderna titta in i verkstaden. De olika verksamheterna drivs av olika ägare och så kommer det att se ut i de flesta butikerna i landet och man räknar med att bygga om ett femtiotal anläggningar de närmaste tre åren – Naturligtvis kommer det inte att passa att "slå ihop" butiker och verkstäder på alla platser. Det krävs dels en viss volym för att det ska bli lönsamt, dels är det inte självklart överallt att vi kan få tillgång till lämplig tomtmark i attraktiva lägen, säger Rantzow. I Kristianstad har Mekonomen drivit en testverksamhet i mindre skala enligt det nya konceptet.