23948sdkhjf

Påven borde lära av Kamprad

Nu när det blåser på marknaden och osäkerheten känns stor, då är företagens förtroendekapital mer värdefull än någonsin. Den sedvanliga Förtroendebarometern (Medieakademien) för 2008 har precis kommit. Ikea ligger i topp bland svenska institutioner och företag med hela 78 procent som svarat "ganska högt" eller "mycket högt" på frågan om förtroende. Sveriges Riksdag har 42 procent och Svenska Kyrkan har bara 34 procent. Vad beror detta på? Varför har inte Svenska Kyrkan mer förtroende och hur kommer det sig att Ikea har så stor tilltro bland oss svenskar?

Samhället vi lever i förändras, företag och institutioner som hänger med känns trovärdiga. Ikea speglar samtiden och drar fördel av samtiden bättre än någon annan. Den stora, privatägda, kapitalistiska möbelkedjan strävar, som ett exempel, efter att mångfalden i samhället ska återfinnas i varuhusen. Medarbetarna ska se ut som sina kunder, och kunna deras språk. Ikea Sveriges nya informationschef, Ivana Hrdlickova, som rekryterats direkt från Ikea i Prag, berättade nyligen på ett seminarium, som jag deltog i, om spännande kommande åtgärder i mångfaldsarbetet. I Polen rasar ärkekatolska kretsar just nu mot Ikea – och uppmanar till landsomfattande bojkott - för att företaget visat ett homosexuellt par i sin kundtidning. ”Vi accepterar mångfald och vi respekterar alla människor oavsett sexuell läggning, ålder eller ras”, framhåller Aleksandra Sikora, pr-ansvarig i Polen. Påveämbetet i Rom är, som bekant, entydiga motståndare inte bara till homosexualitet och aborter utan också till preventivmedel. Vatikanen hävdar nu i höst – tvärtemot vetenskapliga fakta – att kondomer inte skyddar mot HIV-virus. Jag undrar hur mycket katolska kyrkan speglar samtiden? Och vilken procentsats den skulle få i förtroendeundersökningar? När jag var rektor på Internationella Skolan i Nacka sade de internationella lärarna – i synnerhet de som kom från USA – att i Sverige "har ni så mycket av institutionell diskriminering i arbetslivet från företag och myndigheter. Ni ser inte storheten i mångfald och vad det innebär för kreativiteten. Däremot har ni mindre av diskriminering i det privata livet – människor emellan". För att ett företag eller myndighet ska kännas trovärdigt och stå stadigt i upp- och nergångar i konjunkturen behövs förtroende. Och det skapar man genom att spegla den tid vi lever i, inte genom att försöka styra den.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.051