Kunderna allt mer nöjda
SKI har gjort intervjuer med 3 500 hushåll som fått svara på hur de bedömer olika faktorer som förväntningar, image, produkt- och servicekvalitet och prisvärde i de butiker de brukar handla. Man har tittat på branscherna dagligvaror, apotek, systembolag och byggvaruhus. Apotekets kunder har blivit mer nöjda med kedjan, i år ansåg drygt hälften av kunderna att de skulle vilja köpa apoteksvaror i andra butiker. Förra året ville sju av tio köpa apoteksvaror på annat håll än i Apotekets butiker. Av byggvaruhusen var nykomlingen Hornback bäst, därefter K-rauta och sedan Beijer Bygg. Ser man på daligvaruhandeln så ökar de tre dominerande kedjorna, Ica, Axfood och Coop, sina ställningar på den svenska marknaden. Kunderna anser att Ica är bäst, därefter Axfood och sedan Coop. Tyska Lidl har hittat sin kundkrets. Kunderna förstår i större utsträckning att kedjan inte är en fullsortimentsbutik, men att den erbjuder låga priser på de varor den har. Lidl ligger fortfarande sist av de mätta kedjorna, men företaget ökar sitt nöjd-kundindex mest av alla med 4,9 enheter sedan förra årets mätning.