Varför accepterar handeln svinn för miljoner?
En tydlig trend visar att det interna svinnet ökar men trots det prioriterar detaljhandeln bekämpning av det externa och synliga svinnet, som snatterier och stölder. Företagen satsar stora resurser på larmsystem, kameror och vakter medan de väljer att inte ta tag i till exempel kassasvinnet som kan identifieras med kraftfulla analyssystem. De som drabbas i slutändan är konsumenterna och oskyldigt misstänkliggjorda medarbetare. Många företag är medvetna om problemet men de flesta har ingen funktion som ansvarar för det interna svinnet och ledningsgrupperna saknar kunskap om hur kassasvinnet kan minskas. Internationellt jobbar detaljhandeln redan aktivt med uppföljning och bearbetning av internt svinn medan vi i Sverige och Skandinavien ligger långt efter. I USA och England finns många exempel på företag som haft organisation och stödsystem för bearbetning av kassasvinnet sedan knappt tio år. Alla vi talat med vittnar om en payoff på gjorda investeringar på mindre än ett år. De två stora kedjeföretag i Sverige som hittills satsat på analys av kassasvinnet har samma erfarenhet. Om det är investeringar i mjukvara och personal som hittills hindrat de övriga svenska företagen att ta tag i problemen, så finns det nu möjlighet att utan risktagande hyra en lösning. Under de senaste årens högkonjunktur har de svenska detaljhandelsföretagen valt att satsa på utlandsetableringar och öppnande av nya butiker. Men faktum är att de pengar företagen kan spara genom effektiv bearbetning av kassasvinnet skulle räcka till öppnandet av mellan två och fem nya butiker årligen. Genom att prioritera annorlunda och uppmärksamma och bearbeta problemet med kassasvinnet kan detaljhandelsföretagen ta tillbaka miljoner samtidigt som de ökar lönsamheten och konkurrenskraften genom lägre priser. Många tror säkert att de moderna kassasystemen ger tillräcklig information för svinnbekämpningen, men så är det tyvärr inte. Det krävs betydligt bättre analyser för att avslöja möjligt bedrägeri och generera bevismaterial som är juridiskt hållbart. Erfarenheterna säger att vetskapen om att systemet existerar verkar avskräckande till en stor del, men det finns alltid några som tror att de kan lura systemet. Analyserna av kassasvinnet pekar också ut brister i personalens instruktioner, vilket efter åtgärder leder till förbättrat kassaarbete och höjd etik och moral. Dessutom innebär bearbetning och uppföljning av internt svinn ökad trygghet för de övriga anställda som annars riskerar att pekas ut som tjuvar. Det går att minska det interna svinnet väsentligt med relativt små investeringar genom att anlita företag som är specialiserade på att upptäcka och snabbt bearbeta internt svinn oavsett när och var det uppstår. Tekniken är mogen och nu är det hög tid att detaljhandelsföretagen tar ansvar och börjar jobba aktivt för att bearbeta det interna svinnet. De har inget att förlora - men såväl butiksägare som konsumenter och butiksanställda har allt att vinna! I veckans nummer av Dagens Handel – vecka 48 kan du läsa mer om säkerhet i vårt säkerhetstema. Prenumerera på e-tidningen så riskerar du inte att missa något!