Håll dig på banan med både gas och broms
Det måste vara varje handlares mardröm att hamna i the doldrums. Men risken är stor att många dras mot detta stiltjeområde när vi är på väg in i en ny lågkonjunktur. Hur kommer handeln att drabbas? Hur ska vi nu agera? På ett konjunkturseminarium i veckan varnade Lena McEvenue från designbyrån Bas handlarna för att inte våga agera. Man måste ta ut kursen tidigt, för att undvika att hamna i ett håglöst tillstånd med såväl misströstan och overksamhet, the doldrums. Väljer vi att också göra kopplingar till motorsporten så gäller det att bromsa i tid. Det är hög tid att se över sina kostnader och budgetera för en nedgång i verksamheten. Erfarenheter från den senaste lågkonjunkturen visar att det var de stora och starka handelsföretagen som lade i bromsen först, medan de mindre och mer sårbara ofta väntade för länge. Det var de väl förberedda som såg över sin kostnadsstruktur och anpassade den efter nya, svårare tider. Och som, när konjunkturen sedan vände, också var snabbast med att gasa. De allra bästa idéerna kläcks faktiskt ofta i de mest trängda lägena. Och det här är ett utmärkt tillfälle att se över sin verksamhet. Ett exempel är att göra en kommersiell analys: Har vi de produkter som kunderna efterfrågar? Är sortimentet tillräckligt slimmat utan dyra hyllvärmare? Är prisnivån den rätta? Hur styr vi försäljningen mot rätt produkter? Får kunderna den service de vill ha? Är butiken attraktiv så att vi får in kunderna? Hur säljer vi mer till de kunder vi har? Kunderna börjar tröttna på den likriktning som råder i handeln och det finns ingen anledning att tro att framtidens kunder kommer att tycka annorlunda. Den som är kreativ och vågar satsa på nya idéer och format har ett bra läge att kapa åt sig marknadsandelar. Vilken väg till framgång man väljer spelar mindre roll, det viktiga är att man inte bara försöker vänta sig ur krisen.