Reor tidigareläggs för att locka kunder
Enligt Dagens Industri har försäljningen inom brittisk detaljhandel varit sämre än väntat. Tidningen uppger att varuhuset John Lewis har haft en försäljning som varit 14 procent lägre än förra året under november. Marks & Spencers försöker få igång sin julförsäljning genom att tidigarelägga sin rea med rea under kort tid men många gånger fram till jul för att locka kunder. Under gårdagen slog man upp dörrarna med rea på 20 procent på allt i varuhuset. Varuhuset Debenhams genomför en tredagarsrea och även kedjorna drar igång sina reor redan nu. – Detaljhandeln har det mycket tuffare än vad de senaste siffrorna visar och det visar ju även utförsäljningarna som har annonserats av bland andra Marks & Spencers, säger Jeavon Lolay till Bloomberg. Maria Sandow på Svensk Handel Stil säger att hon tror att även svenska handlare kommer att bli mer kreativa inför årets julhandel: - Den psykologiska effekten av att vi går in i en ny konjunkturfas är att konkurrensen skärps, vilket gör många handlare mer på hugget. Vi får se mer aktivitet i både kundklubbar och i köpcentra, vilket jag tror är positivt både för julstämningen och köplusten, säger hon till Dagenshandel.se. Däremot tror hon inte att det blir större reor än förra året: - Jag tror inte omfattningen är så mycket större än tidigare. Det har varit en del prisnedsättningar i klädhandeln, men min uppfattning är att det rört sig om specialpriser på rena vinterplagg, vilket både då och nu berott på att kylan låter vänta på sig. Nu kommer den och då tar den delen av behovshandeln fart av sig självt, säger Maria Sandow. - Ett annat fenomen vi sett i några år nu är att julstämning och köpsug efter julklappar och julmat infinner sig allt senare, så visst tror jag många handlare vill sparka igång julhandeln så snart som möjligt.