23948sdkhjf

Hållbart och vågat nästa trend

En alltmer kräsen, uttråkad och krävande konsument väntar runt hörnet. Morgondagens statussymboler, en helt ny mittenmarknad och nya vågade butiksformat är vad som kommer att locka. Caroline Björkholm, trendanalytiker på designbyrån Bas konstaterar att globalisering, ökad informationstillgång, växande kunskap och medvetenhet föder nya konsumtionsmönster. För att sätta fingret på de mest brännande tendenserna inom handeln just nu har hon och Torbjörn Nordkvist, strategisk projektledare på Bas, i dagarna lagt fram en trendrapport.

Att likriktningen inom detaljhandeln i dag är ett utbrett faktum gör utmaningen att attrahera nya kunder ännu större. – Fokus har flyttats från gamla klassiska statussymboler till nya, mer hållbara, säger Caroline Björkholm. Vem som helst har råd att köpa en del av den där Gucci-kakan. Och då är den plötsligt inte lika åtråvärd. Det har bidragit till att skapa den nya, mer intellektuella och mer pålästa konsumenten. – Därmed förlorar de vedertagna statussymbolerna sin glans. De nya eftertraktade attitydförläng­ande attributen blir i stället ekologiska och etiska produkter i premiumsegmentet, konstaterar hon. – Det är fortfarande materialism som är den bakomliggande drivkraften, men en ny typ av mer intellektuell sådan. Nu gäller en medveten konsumtion, i stället för den tidigare så tydliga ”in your face”-presentationen, förklarar Torbjörn Nordkvist.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063