23948sdkhjf

Nya strategier i kristider

I osäkra tider skjuter konsumenterna upp sällanköp och drar ner på lyx. Men flera kedjor på den svenska marknaden har klarat lågkonjunkturer tidigare och ­slipar nu sina strategier för att ta sig igenom även denna svacka. Dagens Handel har ­tittat på några branscher som väntas få det tufft. Först ut är möbelbranschen.

Möbelföretagen har sett en inbromsning men de har ännu inte reviderat sina expansions-planer. Starka företag satsar på att synas, och hoppas att krisen ger möjligheter att hitta bättre affärslägen till lägre pris. I slutet av oktober inviger möbelkoncernen Mio sin nya flaggskeppsbutik på Sveavägen i centrala Stockholm. Tidningarna har under ett antal veckor varit fyllda av trista rapporter om kollapsade banker och börsras. De senaste dagarna har oron nått arbetsmarknaden. De förs-ta uppmärksammade varslen har lagts. Alla väntar på mer. Mios vd Christina Ståhl ser nöjd ut när hon blickar ut över den stora luftiga lokalen där ett par -hundra journalister har samlats. Hon visar ingen oro trots att det kan tyckas maximalt otajmat att öppna just när en ekonomisk kris briserar. – Vår strategi är långsiktig. Vår satsning i Stockholm är planerad sedan länge. Det gäller att synas inte minst när tiderna är tuffa, säger hon. Mios resultat har under ett par års tid varit negativt eftersom företaget har investerat kraftigt i nya butikslägen och i design. Samtidigt har Mio slimmat kostnader för bland annat administration och annat som kunden inte ser. – Vi investerar i framtiden, säger Christina Ståhl, och berättar om det butiksnät som byggs upp i Sverige. Av Mios 64 butiker ägs i dag 16 av koncernen medan 48 är franchiseägda av lokala möbelhandlare. Mio fokuserar bland annat på accessoarer för hemmet för att hålla försäljningen uppe. Den som skjuter på soffköpet kan ändå lockas att förnya sitt vardagsrum med nya kuddar och andra stämningsskapande textilier. – Kunden blir än viktigare i tuffa lägen. Det säger Caroline Blom Nielsen, vd för Svenssons i Lammhult. De tre första veckorna i oktober var påfallande stillsamma, men före-tagets 110-årsjubileum som firades runt allhelgonahelgen blev en framgång, och orderläget förbättrades mycket. Hon framhåller att Svenssons i Lammhult i dag konkurrerar med andra möbelhandlare om kundens pengar, men också med bland annat rese-byråer, bilhandlare och elektronikhandel. Hon tror att krisen kan leda till att fler människor väljer att investera i något mer bestående som exempelvis kvalitetsmöbler. Historiskt sett har möbelhandeln påverkats av konjunktursvackor. Under krisåren 1991–93 gick möbelhandeln tillbaka en del, men de som klarade sig gick sannolikt stärkta ur krisen. För Svenssons i Lammhult kan svackan innebära nya möjligheter som exempelvis förvärv eller att hitta bra butikslägen till rimliga hyror, säger Caroline Blom Nielsen. Jönköpingsbaserade EM-möblers nytillträdde vd Magnus Ohlsson anser att de senaste årens boom lockat många nya aktörer till möbel- och inredningsmarknaden. Han förut-spår en hel del konkurser bland nya företag som etablerats i dyra lägen, och som investerat i stora lager av mycket trendiga produkter. – De som är relativt nya och nischade, och som har expanderat snabbt har ofta tunna marginaler, och de kan få det riktigt besvärligt, säger han. EM-möbler kommer att satsa ännu mer på varumärkesbyggande, kostnadskontroll och att erbjuda priser som kunderna uppfattar som rimliga. Magnus Ohlsson säger att mer-värden som service och trygghet blir ännu viktigare. – Vi har den stabilitet som krävs för att finnas kvar när konjunkturen vänder uppåt igen och vi kommer också att fortsätta uppdatera sortimentet enligt plan, säger han.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.064